• 1404/02/13 - 12:59
  • - تعداد بازدید: 9
  • - تعداد بازدیدکننده: 9
  • زمان مطالعه : 15 دقیقه
  • /ZRT
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)- خبرگزاری ایسنا- خبرگزاری مهر- پایگاه خبری میهن نیوز

بازتاب خبرهای دانشگاه علوم پزشکی زنجان در رسانه های بر خط- 13 اردیبهشت

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)

وزیر اسبق علوم: کیفی سازی دانشگاه‌ها باید مورد توجه باشد

زنجان-ایرنا- وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید به کیفی سازی دانشگاه‌ها و نه کمیت آنها توجه شود، گفت: متاسفانه در دولت‌های نهم و دهم دانشگاه‌ها رشد بی‌رویه‌ای پیدا کرد و از کیفیت آنها کاسته شد.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی معین روز شنبه در مراسم بزرگداشت مقام استاد در سالن همایش‌های بین المللی روزبه زنجان، افزود: در پایان دولت اصلاحات در سال ۸۴، دو و نیم میلیون دانشجو در سطح کشور وجود داشت که یکباره در دولت دهم به پنج میلیون نفر افزایش یافت.

وی با بیان اینکه متاسفانه این موضوع به کاهش کیفیت آموزشی در دانشگاه‌ها منجر شد، تاکید کرد: افزایش کیفیت دانشگاه ها باید در دوره کنونی مورد توجه و سرمایه‌گذاری باشد.

معین به چالش‌های موجود در نظام آموزشی و اجتماعی کشور از جمله افزایش فقر که ۴۰ درصد جامعه را در بر گرفته است، اشاره کرد و گفت: ضرورت سرمایه‌گذاری در کیفیت آموزش، ارتباط مؤثری با صنعت و دانشگاه دارد و باید انجام پژوهش‌های مساله‌ محور در زمینه‌های مختلف از جمله فقر و مشکلات آب مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه همکاری‌های علمی فراتر از مسائل سیاسی اهمیت دارد، گفت:باید توسعه زیرساخت‌های دیجیتال و فناوری اطلاعات به عنوان ابزاری برای بهبود دسترسی به آموزش‌های با کیفیت مد نظر قرار گیرد.

معین اهمیت تشویق تفکر نقاد و خلاقیت در دانشگاه‌ها را مورد توجه قرار داد و به لزوم استقلال دانشگاه‌ها و حق تصمیم‌گیری آنها تاکید کرد.

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشگاه‌ها باید به عنوان نهادهای مستقل و پاسخگو عمل کنند، مسئولیت اجتماعی خود را جدی بگیرند، تفکر انتقادی را پرورش دهند و به تربیت شهروندان مسئول بپردازند.

وی خاطرنشان کرد:استادان دانشگاه باید مرجع دانایی، اخلاق و تعهد اجتماعی باشند و تنها آموزش برای رسالت آنها کافی نیست بلکه باید به مسئولیت اجتماعی برای آنها نیز توجه شود.

این استاد دانشگاه به بررسی نقش دانشگاه و استادان در جامعه معاصر اشاره کرد و گفت:دانشگاه‌ها باید به عنوان موتور محرک تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی عمل کنند و به مسائل جهانی نظیر بحران‌های بهداشتی، نابرابری‌ها و تغییرات اقلیمی پاسخ دهند و احساس مسئولیت اجتماعی داشته باشند.

وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها به معنای ایفای نقش فعال در حل مسائل اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی است، اضافه کرد:این مسئولیت شامل ارائه آموزش با کیفیت، حفظ استانداردهای علمی و اخلاقی و جلب مشارکت دانشگاهیان در اداره دانشگاه می‌شود.

معین با بیان تاریخچه مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها به تحولات قرن بیستم اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها از الگوی اشرافی به سمت پژوهش‌محوری و آموزش عمومی حرکت کردند و در این راستا، رشته‌های میان‌رشته‌ای و پاسخ به نیازهای جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

وی بر لزوم برداشتن موانع بین دانشگاه و جامعه و ضرورت مشارکت اجتماعی دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید فراتر از تولید مقالات علمی به نیازهای واقعی جامعه پاسخ دهند.

معین در ادامه با بیان اینکه بی توجهی به نیروی انسانی به مهاجرت آنها منجر شده است، افزود: نیروی انسانی ارکان توسعه هر کشوری محسوب می شود و باید به آنها توجه داشت.

13 اردیبهشت 1404

کد خبر85821425:

https://www.irna.ir/news/85821425/

خبرگزاری ایسنا

مصطفی معین:

نقش دانشگاه در حل مسائل اجتماعی فراتر از آموزش و پژوهش است

ایسنا/زنجان وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر نقش اجتماعی دانشگاه‌ها، گفت: در دنیای پیچیده امروز، دانشگاه صرفاً محل آموزش و پژوهش نیست، بلکه باید به‌عنوان کنشگر اجتماعی در حل چالش‌های جامعه، از تغییرات اقلیمی تا نابرابری و خشونت، نقش‌آفرینی کند.

مصطفی معین امروز (شنبه ۱۳ اردیبهشت) در مراسم گرامی‌داشت روز استاد که در دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار شد، با اشاره به توسعه چشمگیر دانشگاه‌های این استان، اظهار کرد: تأسیس و پیشرفت دانشگاه علمی در استان زنجان و رسیدن آن به مرحله شکوفایی، بسیار ارزشمند است و مایه خرسندی همه ماست.

وی با تأکید بر لزوم بازتعریف نقش استاد و دانشگاه در جامعه امروز، گفت: استاد تنها آموزش‌دهنده و پژوهشگر نیست، بلکه تربیت‌کننده و کنشگر اجتماعی است. در دنیای پیچیده امروز، دانشگاه نمی‌تواند منفعل باشد. با چالش‌هایی مانند تغییرات اقلیمی، نابرابری جهانی، فقر، سلامت و گسترش خشونت روبه‌رو هستیم که مستلزم نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها و استادان در سطوح مختلف علمی، اخلاقی و اجتماعی است.

او با بیان نمونه‌هایی از شخصیت‌های برجسته مانند دکتر محمد قریب که پیوند علم و ایمان را در شخصیت خود متجلی کردند، افزود: استاد دانشگاه باید الگویی از علم، اخلاق و مسئولیت اجتماعی باشد، دانشگاه نیز باید نسبت به جامعه، مسئول و پاسخگو باشد.

معین با مرور سیر تحول دانشگاه‌ها در جهان، گفت: در قرن بیستم، الگوی آموزش‌محور دانشگاه فرانسوی و انگلیسی به دانشگاه پژوهش‌محور آلمانی تغییر یافت و از دهه ۷۰ میلادی به بعد، گرایش جدیدی تحت عنوان دانشگاه جامعه‌محور، خصوصاً در آمریکا و سپس اروپا شکل گرفت. امروز دیگر تنها آموزش و پژوهش کافی نیست، دانشگاه باید مستقیماً با مسائل جامعه درگیر شود.

وی با اشاره به ضرورت بین‌رشته‌ای شدن آموزش و پرورش دانشگاهی، ادامه داد: دانشجوی معماری نباید فقط با دانش فنی ساختمان آشنا باشد، بلکه باید بداند چگونه محیطی سالم، متناسب با فرهنگ و نیاز جامعه خلق کند. ترکیب مهندسی با روانشناسی، جامعه‌شناسی و هنر می‌تواند به پاسخ‌گویی بهتر به مسائل جامعه منجر شود.

 وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه افزود: از دوران گذشته، دانشگاه محلی برای تربیت مسئولانه افراد بوده است. همان‌طور که در فلسفه افلاطون، تربیت مقدمه‌ای برای اداره اجتماعی عادلانه بود، امروز نیز باید دانشگاه، فضایی برای پرورش شهروندانی مسئول، آگاه و اخلاق‌مدار باشد.

او  همچنین نظریه‌هایی از متفکران جهانی مانند ارنست بویِر، جان دیویی و رونالد بارنت را در خصوص نقش اجتماعی دانشگاه یادآور شد و گفت: دانشگاه باید از برج عاج خود پایین بیاید و به مسائل جامعه ورود کند. تفکر انتقادی، اخلاق حرفه‌ای و مشارکت اجتماعی باید از مؤلفه‌های اصلی نظام آموزش عالی ما باشد.

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تجارب موفق دانشگاه‌های داخل کشور، گفت: دانشگاه‌هایی مانند صنعتی شریف، فردوسی مشهد، علامه طباطبایی توانسته‌اند در زمینه مسئولیت اجتماعی گام‌های خوبی بردارند، به‌ویژه دانشگاه علوم پایه زنجان که با اجرای طرح‌هایی مانند خانه علم و سفیران علم، به تقویت علوم پایه و آموزش عمومی و علمی کودکان و نوجوانان پرداخته است.

وی تأکید کرد: مسئولان آموزش عالی کشور باید در مسیر گسترش نقش اجتماعی دانشگاه‌ها، حمایت و برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند. دانشگاه نباید تنها محل تولید مقاله باشد، بلکه باید زمینه‌ساز تحول اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی در کشور شود.

در ادامه، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به جایگاه رفیع معلم در نظام هستی، اظهار کرد: اجزای کائنات به‌گونه‌ای در هم تنیده شده‌اند که حرکت یا تأثیر بر یک جزء، همه اجزا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. انسان نیز بخشی از این مجموعه هماهنگ است و نقشی حیاتی در آن ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام مجید نقی‌لو با بیان اینکه دانشجو هارد یا فضای ذخیره‌سازی داده‌ها نیست، افزود: ما باید به‌عنوان معلم، انسان تربیت کنیم، نه صرفاً اطلاعات منتقل کنیم. نقش‌آفرینی انسان در هستی وابسته به نگاهی است که ما به او داریم و مسئولیتی که در تربیت او بر دوش می‌کشیم.

او  با اشاره به تأثیر تربیت انسان صالح بر کل هستی، گفت: اگر معلم، معلم خیر و نیکی باشد و انسان نیکی تربیت کند، حال همه کائنات خوب خواهد بود. ماهیان دریا، پرندگان آسمان و جمیع اهل زمین از محصول چنین تربیتی بهره‌مند می‌شوند.

ویمسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ادامه با گلایه از وضعیت معیشتی برخی معلمان، تصریح کرد: گاهی معلمی خود را با یک کارگر مقایسه می‌کند و از دریافتی‌اش گلایه دارد. این در حالی است که نقش معلم در هستی بی‌بدیل است و باید تکریم شود. این تکریم تنها در کلام نیست، بلکه ابتدا باید حقوق و معیشت او به‌عنوان حق اولیه‌اش تأمین شود.

وی تأکید کرد: زمان آن رسیده است که با نگاه درست به جایگاه معلم، تکریم واقعی آنان را نه‌ فقط در کلام بلکه در عمل محقق کنیم.

13 اردیبهشت 1404

کد خبر 1404021308957:

https://www.isna.ir/news/1404021308957/

 

خبرگزاری مهر

۵۰۰۰ دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی زنجان تحصیل می‌کنند

به گزارش خبرنگار مهر، عاکفه احمدی‌افشار ظهر شنبه در مراسم گرامیداشت روز استاد در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، افزود: این دانشگاه طی ۳۰ سال گشته در حوزه‌های مختلف بخصوص در زمینه آموزشی رشد خوبی داشته است و توانسته به لحاظ اعضای هیئت علمی بیش از ۴۰۰ نفر را جذب کند همچنین این دانشگاه که در ابتدای فعالیت خود کمتر از ۱۰۰ نفر دانشجو داشت در حال حاضر بیش از پنج هزار نفر دانشجو دارد.

 

وی با تقدیر از همه مدیران دانشگاه علوم پزشکی در دهه‌های گذشته، افزود: این دانشگاه دستاوردهای خوبی در حوزه‌های مختلف کسب کرده و در اکثر شاخص‌ها توانسته به جایگاه مطلوبی دست یابد.

سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: تلاش‌های شبانه‌روزی ریاست دانشگاه و هیئت رئیسه باعث بهبود شرایط دانشگاه را در پی داشته است و تلاش می‌کنیم با وجود مشکلات مالی، معیشت و آینده بهتری را برای دانشگاه رقم بزنیم.

احمدی افشار ادامه داد: در این دوره سه دهه از تأسیس دانشگاه فرصت‌هایی وجود داشته، زمان‌هایی که یک فشارهایی به جامعه وارد می‌شود به دانشگاه هم وارد شده اما دانشگاه توانسته از تمام فرصت‌ها به خوبی استفاده کرده و حتی ایام کرونا به آموزش دانشگاه هم لطمه زیادی وارد کرد.

سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه یکی از اهداف ما در آموزش آموزش مهارت است به دانشجویان است، گفت: افزایش ظرفیت اساتید و دانشجویان از مشکلات جدی برای آموزش ایجاد می‌کند که در این خصوص امیدوارم به کمک فناوری‌های بومی و اساتید فرهیخته حاضر این مشکلات را از پیش رو برداشته و آینده‌ای روشن در انتظار فراگیران باشد.

احمدی افشار افزود: امیدواریم دانشگاه بتواند به رسالت خود عمل کند و توانمندها را تربیت کند و به جامعه معرفی کند افرادی که همراه با خدمات شایسته، اخلاق مدار مسئول و دلسوز برای جامعه باشند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف مهم دانشگاه، آموزش مهارت‌های لازم به دانشجویان است که به اهتمام استادان و متولیان آموزش دانشگاه محقق خواهد شد.

13 اردیبهشت 1404

کد خبر 6454979

https://www.mehrnews.com/news/

 

پایگاه خبری آوای میهن 

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

همدلی و روحیه تیمی، کلید عبور از چالش‌ها در دانشگاه است

میهن‌نیوز- رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در مراسم بزرگداشت روز معلم و استاد در دانشگاه علوم پزشکی زنجان با حضور شخصیت‌های برجسته علمی از جمله پروفسور ثبوتی و دکتر مصطفی معین برگزار شد با اشاره به دشواری‌های ماه‌های گذشته گفت: در دل همه مشکلات، چیزی جوانه زد که از هر بودجه‌ای ارزشمندتر بود: روح همدلی، همکاری و فضای صمیمانه‌ای که امروز به سرمایه کلیدی دانشگاه تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری سیاسی میهن نیوز ،دکتر سعید سرداری، با گرامیداشت مقام والای معلم، اظهار کرد:اگر می‌خواهیم صدای رسای علمی در سطح ملی و بین‌المللی باشیم و دانشجویانی باسواد و اثرگذار تربیت کنیم، راهی جز هم‌افزایی، همکاری و روحیه تیمی نداریم. وی تأکید کرد: امروز تنها برای بزرگداشت یک عنوان گرد هم نیامده‌ایم، بلکه برای پاسداشت رسالت الهی معلمین گردهم آمده‌ایم؛ کسانی که چراغ دانایی را نه تنها در کلاس، بلکه در ذهن و جان شاگردان خود روشن می‌کنند.

وی تأکید کرد: اساتید این دانشگاه نه‌تنها آموزگار علم، بلکه معلم اخلاق، الگوی صبر و پایداری و همراهان بی‌ادعای مسیر بالندگی دانشگاه هستند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ادامه یاد و خاطره مرحوم حاج احمد مهدوی زنجانی، بنیانگذار دانشگاه را گرامی داشت و گفت: اگر امروز در فضایی به نام دانشگاه علوم پزشکی زنجان گرد آمده‌ایم، ریشه‌های این درخت تناور در خاک همت مردانی چون او استوار شده است.دکتر سرداری با بیان چالش‌های مدیریت دانشگاه از زمان پذیرش مسئولیت در آبان‌ماه سال گذشته تصریح کرد: روزهای نخست با مشکلات ساختاری، کمبود منابع، دغدغه‌های معیشتی و فشارهای بیرونی همراه بود؛ اما در دل این دشواری‌ها، روح همدلی و همکاری جوانه زد که به سرمایه‌ای کلیدی برای دانشگاه بدل شده است.

وی افزود: این فضای صمیمانه که در جلسات گروهی و حتی مکالمات غیررسمی میان همکاران شکل گرفته، ما را در مسیر تحقق دانشگاهی اثرگذار یاری خواهد داد.

دکتر سرداری در پایان با تجلیل از اساتید علوم پایه و بالینی گفت: تقدیر امروز تنها نمادین است؛ اما تأثیر تلاش‌های شما هر روز در پرونده سلامت جامعه خود را نشان می‌دهد.

در پایان این مراسم از استادان برجسته و هیات های علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان تجلیل شد.

13 اردیبهشت

https://www.avaiemihannews.ir/

 

پایگاه خبری آوای میهن

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

معلم ، کلید حال خوب هستی است

 میهن نیوز: حجت‌الاسلام مجید نقی‌لو، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان، در مراسم بزرگداشت روز معلم و استاد که با حضور چهره‌های برجسته علمی همچون پروفسور ثبوتی و دکتر معین برگزار شد، با تاکید بر اهمیت درک نقش انسان در هستی، اظهار داشت: ما تا نقش انسان در هستی را نفهمیم ، نقش معلم در کلاس را نخواهیم فهمید. انسان در تمام هستی موثر است. معلم خیر، کلید حال خوب هستی است.

به گزارش خبرنگار میهن نیوز، نقی‌لو در ابتدای سخنان خود، ضمن تبریک روز معلم و استاد ، به روایتی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: پیامبراکرم می‌فرماید که برای معلم، دعا می‌کنند تمام جنبندگان روی زمین، ماهیان دریاها، هر پرنده و جانداری که در آسمان‌هاست، پرندگان آسمان و تمام اهل آسمان و زمین. یعنی تمام کائنات برای او دعا می‌کنند.

وی افزود: در این هستی پر سر و صدا که در عالم غیبش و در عالم شهادتش سر صداها بلند است، یک سروش غیبی در عالم بلند است وصدایی دائماً به گوش می‌رسد از ماهیان دریاها، از پرندگان آسمان، از همه جنبندگان که برای معلم دعای خیر می‌کنند.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه ظاهراً داستان عمیق‌تر از این حرف‌هاست، به جمله‌ای از مرحوم استاد صفایی حائری اشاره کرد و گفت: مرحوم استاد صفایی حائری جمله‌ای دارند می‌فرمایند تا نقش انسان در هستی مشخص نشود نقش معلم در کلاس مشخص و فهمیده نخواهد شد.

 نقی‌لو با اشاره به تاثیر متقابل اجزای کائنات بر یکدیگر، به داستانی از روز قیامت اشاره کرد و گفت:برنامه اعمال برخی در روز قیامت داریم می‌بیند که قتلی در نامه اعمال او نوشته شده اعتراض می‌کند خدایا من دستم به خونی آلوده نشد تا از دنیا رخت بربسته‌ام. به او می‌گویند که تو فلان جا سخنی گفتی سخن تو زمینه چنین را فراهم کرد.

وی با تاکید بر اینکه اجزای کائنات طوری به هم آمیخته‌اند که اگر دستی به یک سلولی زده شود کل مجموعه تکان می‌خورد، تصریح کرد: این جوانی که جلوی ما سر کلاس نشسته هارد نیست، فضای ذخیره داده‌ها و اطلاعات نیست که ذهن او را پر از داده‌ها و اطلاعات بکنیم. انسان است که می‌تواند در این هستی نقش‌آفرینی بکند.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه زنجان با بیان اینکه نقش‌آفرینی انسان در هستی به دست معلم است، گفت: اگر انسان را اینطوری دیدیم در هستی، کاری که معلم خیر می‌کند اگر معلم، معلم خیر شد، معلم خوبی‌ها شد، انسان خیری تربیت کرد حال ماهیان دریا خوب است و او خاطر این بهره‌ای که از محصول او می‌برد دعا می‌کند. اگر انسان خوبی تربیت شد حال پرندگان و گنجشک‌های آسمان خوب است به خاطر بهره‌ای که از کار او می‌برد دعا می‌کند. حال همه کائنات خوب است اگر انسان خوبی روی زمین راه رفت، تکثیر خوبی کرد به خاطر این مکانیزمی که هستی دارد حال تمام کائنات خوب است.

وی با تاکید بر اینکه کلید حال خوب هستی، تربیت انسان توسط معلم است، افزود: اگر انسانی را تربیت کرد معلم خیر شد به فرموده نبی مکرم حال هستی خوب است و او هم از این حال خوب بهره‌مند خواهد شد.

حجت‌الاسلام نقی‌لو با بیان اینکه حال که معلم این است تکریمش هم متفاوت است، گفت: من دلم می‌سوزد بعضی موقع‌ها بعضی از معلم‌ها چرکه می‌اندازن که فلان کارگر فلان درآمد را دارد من فلان درآمد. آدم حس می‌کند که شاید نگاهش به صحنه نگاه درست‌تری باید می‌بود تا نقش خودش را در هستی درست ببیند.

وی با تاکید بر لزوم تکریم معلمان، اظهار داشت: همه ما وظیفه داریم تکریم بکنیم معلمان عزیز را. تکریمش هم حالا آقای دکتر معین فرمودند که ترکی متوجه می‌شود. برزونه ابتداً حقوق معلم، حقوق اولیه او را باید تامین بکنیم اگر از حرف از تکریم می‌زنیم حقوق اولیه او تامین، حق او، وظیفه ماست.

 

13 اردیبهشت 1404

https://www.avaiemihannews.ir/

 

  • گروه خبری : رسانه های بر خط 1404
  • کد خبر : 1702
کلمات کلیدی
سمیه رسولی
خبرنگار

سمیه رسولی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید