[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
معرفی روابط عمومی دانشگاه::
آرشیو اخبار وب دا::
اطلاعیه::
اطلاع رسانی::
فرهنگ سلامت::
سلامت و رسانه::
هفته سلامت::
پرسش شما-_ پاسخ ما::
کرونا ویروس::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پیوند های مرتبط

پایگاه خبری- اطلاع رسانی وب دا 

وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی

خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران

روزنامه ها و نشریات محلی

,سایت و وبلاگ های روابط عمومی

بانک صادرات

انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در زنجان

انجمن خیریه حمایت از بیمارانمبتلابه سرطان استان زنجان

جمعیت حمایت از بیماران ام اس استان زنجان

انجمن خیریه حمایت از سلامت روان استان زنجان

موسسه خیریه امدادگران عاشورا زنجان

کتابخانه مجازی پزشکی

..
اخبار وزارت بهداشت
..
:: یک کارشناس: تقویت رفتارهای مطلوب کودکان، از مهم‌ترین مهارت‌های فرزندپروری است ::
 | تاریخ ارسال: 1401/9/3 | 

یک کارشناس:
تقویت رفتارهای مطلوب کودکان، از مهم‌ترین مهارت‌های فرزندپروری است

کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت و درمان طارم گفت: برای موفقیت در پرورش فرزندانی توانمند و خوش‌رفتار، کسب مهارت‌های لازم برای والدین ضروری است و و یکی از مهم‌ترین مهارت‌های فرزندپروری، تقویت رفتارهای مطلوب کودکان است.


سعیده شعبانی در گفتگو با پایگاه خبری وبدا-زنجان، توجه را یکی از قوی‌ترین تقویت‌کننده‌های رفتار کودکان عنوان کرد و افزود: کودکان خیلی دوست دارند مورد توجه والدینشان باشند و بازخوردهایی که از آنان دریافت می­‌کنند برایشان بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه توجه نشان‌دهنده‌ی اهمیت، علاقه و احترام ما نسبت به فرزندانمان است، اظهار کرد: یک اشتباه رایج در والدین این است که به محض اینکه کار نادرست و خطایی در فرزند خود می‌بینند آن را بلافاصله گوشزد می‌کنند و در عوض از کنار کارهای درست آنان به سادگی و بدون بازخورد می‌­گذرند.

این کارشناس، توصیف کردن رفتارهای مناسب فرزندان را یکی از راه‌های توجه به آنان عنوان کرد و گفت: والدین باید مثل یک گزارشگر برنامه ورزشی، هر آن چه که از فرزند خود می‌بینند و می‌شنوند را عینا برای او یا سایرین تکرار کنند. منظور از این تکرار، ذکر عینی شواهد و واقعیات است، نه قضاوت و تفسیر آنچه رخ می‌دهد.

وی به بیان مثالی در این خصوص پرداخت و اظهار کرد: وقتی فرزند شما پشت میز تحریز نشسته و مسئله‌های ریاضی فردا را حل می­کند، شما به عنوان والد بگویید "عزیزم خسته نباشی، یک ساعت است داری با دقت تمرینهایت را حل می­کنی ". با اعلام این جمله احساس محبت و رضایت خود را به فرزندتان منتقل می­کنید و به او می‌فهمانید که به تلاش و دقت او در انجام تکالیف توجه دارید.

شعبانی شریک شدن در بازی کودکان را یکی دیگر از مصادیق توجه به آنان دانست و افزود: وقتی کودکتان مشغول بازی است به او نزدیک شوید و ضمن بازی رفتارهایش را تقلید کنید. با این کار کودکتان متوجه رفتارهای خودش می شود و سعی می کند آنها را ادامه دهد یا حتی اصلاح و کامل کند. به عنوان مثال وقتی پسر ۴ ساله شما با پازل‌هایش بازی می­‌کند شما هم یک پازل بردارید و مشغول بازی شوید و روش‌های مختلف حل پازل را غیرمستقیم به او آموزش دهید.

وی به والدین توصیه کرد احساس مثبت خود را در مورد فرزندشان به او منتقل کنند و گفت: احساس خوب و خوشایند درباره کودک خود را بیان کنید. مثلا چنانچه با رفتاری مثبت از جانب کودک  مواجه شدید بگویید "آفرین چه دختر خوبی، من به تو افتخار می­کنم."

این کارشناس با تاکید بر اجتناب از شیوه‌های رفتاری مخرب هنگام توجه به کودک، اظهار کرد: یکی از این شیوه‌های رفتاری مخرب، دستور دادن به کودک یا وادار کردن او به رعایت یک دستورالعمل یا شیوه‌نامه برای انجام یک رفتار خاص است. به عنوان مثال وقتی سراغ فرزندتان می‌­روید او را وادار کنید حتما تکالیف ریاضی­اتش را دو خط در میان بنویسد تا جا برای نوشتن روش حل مسئله داشته باشد.

وی سوال پرسیدن به شیوه بازجویانه را یکی دیگر از شیوه‌های رفتاری مخرب عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال، والد از کودک خود می‌پرسد "چرا پازل هایت رو اینطوری چیدی؟" یا "چرا خانه ات را قرمز رنگ کردی؟"

شعبانی به والدین توصیه کرد از قضاوت یا محکوم کردن رفتار کودک خودداری کنند و گفت: صحبت کردن با کودکان با لحنی مثل "یعنی نمی فهمی که اول باید تنه­ی درخت رو بکشی بعد شاخه هایش را؟" یا "بچه سه ساله هم می دونه که پسرها دامن نمی‌­پوشند، اون وقت تو واسه این بچه دامن نقاشی کردی" بسیار مخرب است.

وی تصریح کرد: مشکلی که بسیاری وقت­ها در ارتباط کودک و والدین رخ می‌دهد این است که بیشترین گفتگوی بین آنها به تقاضاها و اظهارنظرهای مکرر والدین به صورت پرسش کردن یا دستور دادن به کودکان اختصاص می یابد که این حالت مانع از برقراری رابطه­ی عاطفی گرم و تفاهم آمیز و دادن بازخوردهای مناسب و سازنده به کودک می شود.

خبرنگار: سودابه باقری
کلیدواژه ها: کودک | توجه | وبدا مرکز زنجان | فرزندپروری | دانشگاه علوم پزشکی زنجان |
دفعات مشاهده: 34 بار   |   دفعات چاپ: 0 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

مطالب مشابه