[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
معرفی روابط عمومی دانشگاه::
آرشیو اخبار وب دا::
اطلاعیه::
اطلاع رسانی::
فرهنگ سلامت::
سلامت و رسانه::
هفته سلامت::
پرسش شما-_ پاسخ ما::
کرونا ویروس::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پیوند های مرتبط

پایگاه خبری- اطلاع رسانی وب دا 

وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی

خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران

روزنامه ها و نشریات محلی

,سایت و وبلاگ های روابط عمومی

بانک صادرات

انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در زنجان

انجمن خیریه حمایت از بیمارانمبتلابه سرطان استان زنجان

جمعیت حمایت از بیماران ام اس استان زنجان

انجمن خیریه حمایت از سلامت روان استان زنجان

موسسه خیریه امدادگران عاشورا زنجان

کتابخانه مجازی پزشکی

..
اخبار وزارت بهداشت
..
:: مهارت در مدیریت استرس؛ شناسایی راهکارهای کنترل ::
 | تاریخ ارسال: 1401/6/20 | 
مهارت  مدیریت استرس؛
شناسایی راهکارهای کنترل

 
استرس یک حقیقت در زندگی و نوعی واکنش انسان در مقابل تغییرات، حوادث و موقعیت‌ها در زندگی است. هر کجا باشید و هر کاری انجام دهید نمی­توانید از آن اجتناب کنید، ولی می توانید آن را تحت کنترل درآورید تا شما را کنترل نکند، نکته مهم شناسایی راهکارهایی برای کنترل آن است.

چند نوع روش برای مقابله با استرس وجود دارد؟
هر فرد در مقابله با شرایط استرس زا به سبک خاصی واکنش نشان می دهد. این سبک می تواند هیجان مدار یا مساله مدار باشد.

مقابله هیجان مدار: در این مقابله فرد در مقابل استرس با ابراز هیجان واکنش نشان می دهد و هدف آن آرام کردن فرد است. مقابله هیجان مدار به تنهایی قادر به حل مشکلات و برطرف کردن منبع تولید استرس نیست و تنها می­تواند در کوتاه مدت موثر و مفید باشد.  برخی از مقابله های هیجان مدار سالم عبارتند از:
درد دل کردن با اطرافیان و نزدیکان، دعا، نذر، توکل و مقابله های مذهبی دیگر، ورزش یا انجام فعالیت فیزیکی، سرگرم کردن خود با فعالیت های ذهنی مثل بازی های فکری و....

مقابله مساله مدار: در مقابله مساله مدار فرد به دنبال آن است که منبع تولید استرس را برطرف کند. برخی از مقابله های مساله مدار سالم شامل موارد زیر است:
برنامه ریزی کردن به قصد برطرف کردن استرس، مشاوره و راهنمایی یا مشورت گرفتن از مشاور یا افراد ذی صلاح برای مقابله با استرس.

چه راهکارهایی برای کنترل استرس وجود دارد؟
   * مدیریت زمان داشته باشید. اولویت ها را مشخص کنید، تصمیم بگیرید انجام چه کاری در روز برایتان بیشتر حائز اهمیت است و چه کارهایی را می‌توانید به بعد، موکول کنید.
    - مراقب کمال گرایی باشید. اهداف واقع گرایانه داشته باشید. به آن چه که  می‌توانید به نحو احسن انجام دهید قانع باشید. هیچ کس کامل نیست. به انسان‌ها اجازه اشتباه بدهید و به یاد داشته باشید که اشتباهات معلم خوبی هستند.

    - سبک زندگی سالمی داشته باشید.خوردن غذاهای سالم ، استراحت کافی و ورزش را فراموش نکنید.

   -  روش های تمدد اعصاب که برایتان مفید است را بیابید. دعا، یوگا، تکنیک های آرام سازی عضلانی و تنفس عمیق را تمرین کنید و در مواقع استرس استفاده نمایید.

   -  سیستم حمایتی از دوستان و خانواده تشکیل دهید تا در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید.

   -  زمان استراحت و تفریح داشته باشید. برای کارهایی که نیاز به تمرکز دارند زمان متوالی در نظر نگیرید.

   -  به درخواستهای نامعقول دیگران"نه" بگویید. محدودکردن فعالیت ها باعث کاهش استرس می شود.

    - به زندگی معنوی خود غنا ببخشید. مذهب و معنویت فرد را به منابعی فراتر و بزرگ تر وصل می کند. دعا و مناسک مذهبی منظم روزانه، خود منبع مهمی در کاهش تجربه استرس و افزایش توان مقابله است.

    - بچه شوید. بازگشت به آنچه که در کودکی خوشایند بوده یک راه ساده مدیریت استرس است. دیدن فیلم هایی که در کودکی شما را خوشحال می کردند، رنگ کردن مدل های نقاشی،  بازی مار و پله، آب بازی و بادبادک هوا کردن از جمله راه­های کاهش استرس هستند.

   -  شوخ طبع باشید. خندیدن یک مهارت مقابله با استرس است. خواندن مطالب طنز و دیدن فیلم های کمدی یک راه خوب برای کاهش استرس است.

  - از مصرف سیگار، قلیان، موادمخدر و مشروبات الکلی هنگام قرار گرفتن تحت استرس اجتناب کنید چرا که این موارد فقط استرس شما را تشدید می کنند و بر مشکلات شما می افزایند.

    اگر با روش های گفته شده نتوانستید به خودتان کمک کنید، به کارشناسان سلامت روان در مراکز خدمات جامع سلامت محل سکونت خود مراجعه کنید. تیم سلامت مستقر در مراکز سلامت بهترین کسانی هستند که میتوانند به شما کمک کنند.
گرد آورنده: مه سیما کلانتری/ واحد سلامت روان ستاد شبکه بهداشت خرمدره
زیر نظر: گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه

 
دفعات مشاهده: 79 بار   |   دفعات چاپ: 8 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان