• 1404/06/17 - 08:22
  • - تعداد بازدید: 18
  • - تعداد بازدیدکننده: 18
  • زمان مطالعه : 17 دقیقه
  • /ZvM
خبرگزاری ایسنا - پایگاه خبری همدلی زنجان

بازتاب خبرهای دانشگاه علوم پزشکی زنجان در رسانه‌های بر خط- 17 شهریور

خبرگزاری ایسنا

یک مسئول در دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

توزیع شیرخشک در داروخانه‌های زنجان تحت نظارت مستمر دانشگاه علوم پزشکی

ایسنا/زنجان رئیس اداره مکمل و شیرخشک معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان اعلام کرد: روند توزیع شیرخشک‌های رگولار و رژیمی در داروخانه‌های استان با برنامه‌ریزی دقیق و رصد روزانه زیر نظر این دانشگاه انجام می‌شود و کمبود خاصی به جز مشکلات سطح کشور در استان وجود ندارد.

دکتر هادی کوهساری، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت تامین و توزیع به موقع شیرخشک مورد نیاز خانواده‌ها در استان گفت: توزیع شیرخشک‌های رگولار و رژیمی در داروخانه‌های سطح شهر زنجان طبق برنامه‌ریزی دقیق و مدون تحت نظارت مستقیم دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد.

وی افزود: کنترل و صحت عملکرد شرکت‌های تولید و توزیع شیرخشک و همچنین داروخانه‌ها به صورت روزانه رصد شده و در صورت بروز هرگونه نقص یا کمبود، به سرعت رسیدگی می‌شود.

رئیس اداره مکمل و شیرخشک معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تمام توان پیگیر تامین انواع شیرخشک مورد نیاز در سطح استان است و تاکنون به جز مشکلاتی که به صورت کلی در کشور وجود دارد، کمبودی در این زمینه مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر رصد مستمر سامانه رسمی زنجیره تامین سازمان غذا و دارو، بازرسی‌های مستمر کارشناسان این معاونت نیز از اعضای زنجیره توزیع و عرضه شیرخشک انجام می‌شود تا ضمن حفظ سلامت و کیفیت محصول، از عرضه خارج از شبکه یا احتکار جلوگیری شود.

کوهساری همچنین با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها گفت: شهروندان می‌توانند جهت پیگیری آخرین وضعیت توزیع و محل عرضه انواع شیرخشک مورد نیاز خود از طریق اپلیکیشن «تیتک» که به صورت رسمی توسط وزارت بهداشت معرفی شده است، اقدام کنند یا از طریق تماس با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت موضوع را پیگیری کنند.

رئیس اداره مکمل و شیرخشک معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان تاکید کرد: با همکاری خانواده‌ها، داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع، دانشگاه علوم پزشکی زنجان تلاش دارد تا نگرانی والدین در خصوص تامین شیرخشک را به حداقل برساند و حمایت لازم را از نوزادان و کودکان استان به عمل آورد.

 

17 شهریور 1404

کد خبر 1404061710035:

https://www.isna.ir/news/

 

 

خبرگزاری ایسنا

اسکان دانشجویان جدید دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خوابگاه‌های خودگردان

ایسنا/زنجان مدیر امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: با افزایش تعداد دانشجویان ورودی، برخی دانشجویان برای چند ترم اول در خوابگاه‌های خودگردان اسکان داده می‌شوند.

محمود میانداری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی، اظهار کرد: در حال حاضر این دانشگاه دارای ۱۱ خوابگاه بوده که دو خوابگاه آن خودگردان است. با توجه به افزایش تعداد دانشجویان ورودی، امسال نیز ممکن است دانشجویان جدید مجبور شوند یک یا دو ترم در خوابگاه‌های خودگردان اسکان یابند تا ظرفیت خوابگاه‌های اصلی فراهم شود.

وی افزود: سال گذشته برای مدیریت کمبود ظرفیت، از سالن‌های ورزشی و فضاهای پارتیشن‌بندی شده برای اسکان موقت دانشجویان استفاده شد و این رویه همچنان ادامه دارد.

میانداری درباره ظرفیت خوابگاه‌های خودگردان، توضیح داد: دو خوابگاه خودگردان تحت نظارت دانشگاه، یکی ویژه دانشجویان دختر و دیگری ویژه دانشجویان پسر است که هر کدام حدود ۱۶۰ نفر ظرفیت دارند. پیش‌تر بیشتر دانشجویان شهریه‌پرداز و بورسیه در این خوابگاه‌ها اسکان می‌یافتند، اما با افزایش دانشجویان روزانه، این افراد نیز ممکن است چندین ترم در خوابگاه خودگردان اسکان داده شوند تا ظرفیت اصلی آزاد شود.

او همچنین درباره وضعیت خوابگاه‌های متاهلی، گفت: ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی افزایش یافته است. چهار واحد آپارتمانی نزدیک دانشگاه به خوابگاه متاهلی اضافه شده و این روند با نظر ریاست دانشگاه ادامه خواهد یافت تا دانشجویان متاهل بتوانند به‌صورت کامل اسکان یابند.

مدیر امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خصوص هزینه‌های خوابگاه‌ها، توضیح داد: هزینه هر ترم برای خوابگاه‌های دولتی، بسته به تعداد تخت‌ها، بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است. همچنین خوابگاه‌های خودگردان برای هر تخت در اتاق‌های چهار نفره بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه دارند.

وی درباره نوسازی و ارتقای کیفیت خوابگاه‌ها، اظهار کرد: هر سال در ایام تابستان، تمام ابنیه خوابگاه‌های دولتی از نظر تعمیرات و نوسازی تجهیزات مورد بازسازی قرار می‌گیرند و آماده پذیرش دانشجویان ورودی جدید و دانشجویانی که در فرجه هستند، خواهند بود.

 

17 شهریور 1404

کد خبر 1404061709943:

https://www.isna.ir/news/1404061709943/

 

 

خبرگزاری ایسنا

«نه گفتن» آموختن مهارتی کوچک با آثار بزرگ

ایسنا/زنجان توانایی گفتن نه، به کودکان کمک می‌کند مرزهای شخصی خود را بشناسند، اعتماد به نفس پیدا کنند و در برابر فشار همسالان و رفتارهای پرخطر اجتماعی مقاوم شوند.

مهارت نه گفتن یا توانایی ابراز مخالفت و مقاومت در برابر خواسته‌ها و فشارهای محیطی، یکی از مهارت‌های اساسی زندگی است که نقش مهمی در شکل‌گیری استقلال، عزت نفس و سلامت روان کودکان دارد. کودکان در سنین مختلف با موقعیت‌هایی مواجه می‌شوند که نیاز است برای خود حد و مرز مشخص کنند؛ از نه گفتن به رفتارهای نامطلوب همسالان تا مقاومت در برابر فشارهای خانوادگی و اجتماعی. عدم توانایی در ابراز مخالفت ممکن است کودک را در معرض آسیب‌های روانی، اضطراب، افسردگی و فشار اجتماعی قرار دهد و در مواردی حتی زمینه‌ساز ورود به رفتارهای پرخطر شود.

اهمیت مهارت «نه گفتن»

توانایی گفتن نه به کودک کمک می‌کند تا مرزهای شخصی خود را بشناسد و از خود و خواسته‌هایش محافظت کند. کودکان توانمند در این مهارت، در دوران نوجوانی و بزرگسالی اعتماد به نفس بالاتری دارند و کمتر تحت تأثیر فشارهای همسالان و آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند. مهارت نه گفتن همچنین به کودکان می‌آموزد که مسئولیت رفتار خود را بپذیرند و توانایی تصمیم‌گیری مستقل را توسعه دهند.

توانایی کودکان در گفتن نه به عوامل متعددی وابسته است که یکی از این عوانل محیط خانواده است والدینی که کودک را تشویق به بیان احساسات و خواسته‌های خود می‌کنند و به او اجازه تصمیم‌گیری می‌دهند، اعتماد به نفس او را افزایش می‌دهند. خانواده‌هایی که رفتار کودک را نادیده می‌گیرند یا تحقیر می‌کنند، مهارت نه گفتن را تضعیف می‌کنند. الگوگیری از دیگران نیز از دیگر عوامل است مشاهده رفتار همسالان یا بزرگسالانی که توانایی نه گفتن دارند، بر شکل‌گیری این مهارت اثرگذار است. کودکان از طریق تقلید رفتارهای اجتماعی یاد می‌گیرند و اعتماد به نفس خود را افزایش می‌دهند.

نمونه‌های متعدد نشان می‌دهد کودکانی که نمی‌توانند مخالفت کنند، اغلب وارد محیط‌های پرخطر اجتماعی می‌شوند. نوجوانانی که به دلیل ناتوانی در ابراز مخالفت تحت تأثیر همسالان قرار می‌گیرند، ممکن است به مصرف دخانیات، مشروبات الکلی یا شبکه‌های ناسالم کشیده شوند. همچنین، کودکانی که نمی‌توانند مرزهای شخصی خود را مشخص کنند، در معرض سوءاستفاده عاطفی یا مالی قرار می‌گیرند و رشد شخصیت مستقل آن‌ها محدود می‌شود.

مطالعات میدانی نشان می‌دهد نوجوانان دختر و پسر در محیط‌های پرتنش اجتماعی و خانوادگی، بیشترین آسیب را از ناتوانی در گفتن «نه» می‌بینند. فشار برای همراهی با گروه همسالان، وارد شدن به روابط ناسالم، اجبار به انجام کارهای غیرقانونی یا پرخطر و حتی افت تحصیلی، نمونه‌هایی از پیامدهای اجتماعی مستقیم این ضعف مهارتی هستند. بسیاری از کودکان و نوجوانانی که وارد مسیر رفتارهای پرخطر اجتماعی شده‌اند، به دلیل ترس از قضاوت دیگران، فرصت دفاع از خود را از دست داده‌اند و اعتماد به نفس آن‌ها تضعیف شده است.

آموزش مهارت نه گفتن کلید سلامت روان و رشد شخصیتی کودکان

در همین رابطه یک روانشناس در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: توانایی گفتن نه به کودک کمک می‌کند تا خود را در محیط‌های اجتماعی محافظت کرده و از تصمیم‌گیری‌های نادرست جلوگیری کند. به گفته او، بسیاری از کودکان و نوجوانان به دلیل نبود این مهارت، در معرض فشار همسالان و شرایط پرخطر اجتماعی قرار می‌گیرند، حتی اگر خانواده و مدرسه تلاش کنند آن‌ها را از آسیب‌ها دور نگه دارند.

اعظم نوری تأکید می‌کند: نه گفتن تنها یک رفتار اجتماعی نیست بلکه مهارتی است که پایه‌های خودباوری، اعتماد به نفس و استقلال کودک را شکل می‌دهد.

 او می‌گوید: کودکی که قادر است به درخواست‌های غیرمنطقی نه بگوید، می‌تواند مرزهای خود را بشناسد و در آینده نیز در تصمیم‌گیری‌های شخصی و اجتماعی قوی‌تر عمل کند.

به گفته این روانشناس، آموزش این مهارت باید از طریق تمرین‌های عملی و تجربی انجام شود. بازی‌های نقش‌آفرینی، شبیه‌سازی موقعیت‌های واقعی و تمرین جملات مؤدبانه، به کودک فرصت می‌دهد که بدون ترس از قضاوت، مخالفت خود را ابراز کند و احساس قدرت و استقلال پیدا کند.

وی همچنین خاطرنشان می‌کند: بسیاری از مشکلات رفتاری و روانی کودکان با ناتوانی در نه گفتن مرتبط است کودکانی که نمی‌توانند مرزهای خود را مشخص کنند، ممکن است در روابط همسالان آسیب ببینند یا به تصمیمات پرخطر مانند مشارکت در رفتارهای پرخطر اجتماعی، تن بدهند. این موضوع حتی می‌تواند منجر به اضطراب و کاهش انگیزه در یادگیری و رشد فردی شود.

نوری به والدین توصیه می‌کند: محیطی امن و حمایتی برای فرزندان خود ایجاد کنند و به آن‌ها اجازه دهند بدون ترس از قضاوت، نظرات و خواسته‌های خود را بیان کنند.

او می‌گوید: تشویق کودک به تجربه موفق در نه گفتن و دادن بازخورد مثبت، باعث می‌شود کودک مهارت خود را تثبیت کند و اعتماد به نفس او تقویت شود.

این روانشناس تأکید می‌کند: آموزش مهارت نه گفتن، صرفاً ابزاری برای مقابله با فشار همسالان نیست بلکه مبنای شکل‌گیری شخصیت مستقل و مقاوم کودک است و در سلامت روان او در دوران نوجوانی و بزرگسالی نقش تعیین‌کننده دارد.

نه گفتن؛ کلید ساختن فردایی مستقل و جامعه‌ای توانمند

یک مددکار اجتماعی نیز در این رابطه با بیان اینکه نداشتن توانایی در ابراز قاطعانه نه می‌تواند تبعات جدی و گاه جبران‌ناپذیری برای آینده‌سازان این مرز و بوم داشته باشد، می‌گوید: در جهانی که اطلاعات و خواسته‌ها از هر سو به سمت کودکان هجوم می‌آورند اگر آن‌ها نتوانند به درستی مرزهای شخصی خود را تعریف و از آن دفاع کنند ممکن است در برابر انواع آسیب‌های اجتماعی، سوءاستفاده‌ها و انحرافات آسیب‌پذیر شوند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: یادگیری قاطعانه نه گفتن به کودکان کمک می‌کند تا در برابر فشارهای ناسالم مقاومت کنند احساس ارزشمندی و استقلال خود را تقویت بخشند و با اطمینان مسیر زندگی‌شان را بر اساس ارزش‌های صحیح پیش ببرند.

مریم اسدی می‌افزاید: این مهارت به ویژه در جامعه‌ای که نوجوانان تحت تأثیر شدید انتظارات گروه هم‌سالان قرار دارند بیش از پیش اهمیت می‌یابد و توانایی نه گفتن به معنای بی‌احترامی نیست بلکه عین مسئولیت‌پذیری و دفاع از سلامت روان و جسم است.

او با توضیح اینکه والدین و بزرگ‌ترها بهترین الگوهای رفتاری برای فرزندانشان هستند، ادامه می‌دهد: وقتی کودکان می‌بینند که والدین‌شان چگونه با احترام اما قاطعیت به خواسته‌های نامعقول «نه» می‌گویند این مهارت را به طور ناخودآگاه درونی می‌کنند و ما باید به آن‌ها نشان دهیم که دفاع از حریم شخصی و ارزش‌ها نشانه‌ای از قدرت و احترام به خود است.

اسدی همچنین گفت‌وگوهای حمایتی را پلی به سوی خودآگاهی دانست و بر اهمیت برقراری گفتگوهای منظم و حمایت‌گرانه با کودکان و نوجوانان تأکید کرد و عنوان‌می‌کند: ایجاد فضایی امن و سرشار از اعتماد به کودکان اجازه می‌دهد تا احساسات، ترس‌ها و تجربه‌هایشان را بدون نگرانی از قضاوت شدن بیان کنند. این گفتگوها فرصتی طلایی برای کشف مهارت نه گفتن و تمرین آن در یک محیط امن است.

مددکار اجتماعی با نگاهی عمیق به نقش بی‌بدیل والدین در این فرآیند، تصریح می‌کند: والدین نقش کلیدی و بی‌بدیلی در تشویق و تأیید کودکان در بیان «نه» خود دارند. هر بار که کودکی با قاطعیت «نه» می‌گوید و والدین او را حمایت می‌کنند در واقع یک گام بزرگ در جهت رشد اعتماد به نفس و احساس امنیت او برداشته می‌شود. این حمایت به کودک اطمینان می‌دهد که صدای او شنیده می‌شود و انتخاب‌هایش محترم است حتی اگر با نظر والدین متفاوت باشد.

او با بیان اینکه نه گفتن، کلید ساختن فردایی مستقل و جامعه‌ای توانمند است بر اهمیت استمرار و تعهد در این مسیر تاکید کرد و می‌گوید: آموزش نه گفتن تنها یک مهارت مقطعی نیست بلکه بذری است که اگر درست کاشته و آبیاری شود به درختی تنومند از عزت نفس و خودباوری در وجود فرزندانمان تبدیل خواهد شد. این توانایی به آن‌ها کمک می‌کند تا در بزرگسالی تصمیمات آگاهانه‌تر و مستقل‌تری بگیرند، روابط سالم‌تری برقرار کنند و در برابر انواع آسیب‌ها و سوءاستفاده‌ها مقاوم‌تر باشند.

وی می‌افزاید: یک جامعه پویا، زنده و پیشرو متشکل از افرادی است که هویت مستقل خود را می‌شناسند توانایی ابراز وجود دارند و می‌توانند با قاطعیت و احترام از حقوق و مرزهای شخصی خود دفاع کنند.

اسدی ادامه می‌دهد: پرورش این مهارت در کودکان امروز سرمایه‌گذاری برای ساختن شهروندان مسئولیت‌پذیر و توانمندی است که می‌توانند نقش فعالی در شکل‌دهی به یک جامعه سالم‌تر و متعادل‌تر ایفا کنند.

مددکار اجتماعی به خانواده‌ها توصیه می‌کند: به یاد داشته باشید هر نه از سوی کودک، نشانه‌ای از رشد، استقلال و توانایی او برای محافظت از خود است. به این نه ها گوش دهید آن‌ها را تقویت کنید و فضایی امن برای رشد این توانایی حیاتی فراهم آورید. این مهم‌ترین هدیه‌ای است که می‌توانید به فرزندانتان برای مواجهه با چالش‌های زندگی ببخشید.

مهارت گفتن «نه» نه تنها یک توانایی اجتماعی بلکه یک عنصر کلیدی در رشد روانی، اخلاقی و شخصیتی کودک است. کودکانی که قادر به ابراز مخالفت هستند، در برابر فشارهای همسالان و آسیب‌های اجتماعی مقاوم‌اند، اعتماد به نفس بالاتری دارند و مسیر رشد مستقل خود را بهتر طی می‌کنند. خانواده‌ها و مربیان با آموزش، تمرین و حمایت مستمر می‌توانند به کودکان کمک کنند تا توانایی ابراز مخالفت سالم و مؤثر را کسب کنند و از ورود به دام آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنند.

تقویت مهارت نه گفتن به کودک، او را قادر می‌سازد که مرزهای شخصی خود را بشناسد، تصمیمات مستقل بگیرد و رفتارهای خود را در مسیر سالم و ایمن هدایت کند. این مهارت نه تنها از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند، بلکه زمینه‌ساز رشد شخصیتی، اعتماد به نفس و سلامت روان در دوران نوجوانی و بزرگسالی است.

17 شهریور 1404

کد خبر 1404061709911:

https://www.isna.ir/news/1404061709911/

 

 

خبرگزاری ایسنا

یک متخصص کلیه و مجاری ادراری:

منتظر تشنگی نباشید؛ آب بنوشید

ایسنا/زنجان متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری، به شهروندان توصیه کرد به منظور حفظ سلامت کلیه‌های خود، منتظر تشنگی نباشند و به قدری آب بنوشند که ادرار آنها کاملا شفاف و بی‌رنگ باشد.

دکتر سیدفرشید اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نوشیدن آب بدون احساس تشنگی خصوصا در سالمندان بسیار حائز اهمیت است چرا که مرکز تشنگی بدن در این افراد، به درستی عمل نمی‌کند و باعث می‌شود آنان درک درستی از میزان آب بدن خود نداشته باشند و احساس تشنگی نکنند که منجر به مصرفِ کمِ آب و عوارض کلیوی و مغزی و  بیماری‌هایی چون آلزایمر و زوال عقل می‌شود.

وی افزود: مصرف سبزیجات و میوه‌های پرآب مثل هندوانه و خربزه خصوصا در فصول گرم سال به منظور تسهیل جریان ادرار، بسیار توصیه می‌شود و بهتر است این مواد از رژیم غذایی حذف نشود. همچنین مصرف خودسرانه‌ی دارو، استعمال دخانیات از جمله سیگار و انواع مواد مخدر و مصرف نمک باید به حداقل برسد.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه نباید عادات غلطی چون نوشیدنِ کمِ آب را در خودمان ایجاد و تقویت کنیم، خاطرنشان کرد: افرادی که دچار این عادت شوند به طور خودخواسته مرکز تشنگی بدن خود را تضعیف می‌کنند و بهتر است این شیوه‌ی نادرست را با راهکارهایی مثل طعم دادن به آب با استفاده از کمی گلاب یا اندکی لیموی تازه که سرشار از سیترات بوده و از تشکیل سنگ و عفونت کلیه‌ها  جلوگیری می‌کند، تغییر دهند.

وی به افرادی که با نوشیدن آب دچار حالت تهوع می‌شوند توصیه کرد آب را در دفعات بیشتر و حجم کمتر بنوشند و گفت: نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه‌های گازدار یا چای خصوصا چای مانده که یک ماده‌ی سمی برای کلیه‌ها محسوب می‌شود، به هیچ وجه جایگزین آب آشامیدنی نیست.

 اسماعیلی ضمن تاکید بر اهمیت مصرف آب سبک به منظور مراقبت از کلیه‌ها، اظهار کرد: آب سبک بهترین گزینه برای نوشیدن است و جوشاندن آب به مدت دو تا سه دقیقه باعث تبدیل آب سنگین به آب سبک می‌شود. در این خصوص باید توجه داشت که دستگاه‌های تصفیه آب به طور کامل نمی‌توانند آب سنگین را به آب سبک تبدیل کنند، اما جوشاندن کوتاه مدت آب بهتر است.

 او در خصوص آزمایش‌های لازم برای تشخیص مشکلات کلیوی، گفت: انجام آزمایش ادرار معمولی می‌تواند به خوبی وضعیت کلیه‌ها را نشان دهد و در صورت نیاز انجام سونوگرافی نیز توصیه می‌شود. کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، فشار خون و بیماری‌های متابولیکی هستند باید پیگیری‌های بیشتری انجام دهند.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه دیابت یکی از شایع‌ترین علل نارسایی کلیه است و به شکل خاموش می‌تواند به کلیه‌ها آسیب بزند، به بیماران دیابتی توصیه کرد به طور مرتب پیگیری‌های کلیوی داشته باشند و حتی اگر احساس دفع ادرار ندارند، هر دو ساعت یکبار برای جلوگیری از آسیب مثانه، ادرار خود را دفع کنند.

17 شهریور 1404

کد خبر 1404061709802:

https://www.isna.ir/news/1404061709802/

 

 

پایگاه خبری همدلی زنجان

سرپرست گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت توصیه کرد:

مصرف نان کامل جایگزین نان سفید شود

 

سرپرست گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت توصیه کرد: مصرف نان کامل جایگزین نان سفید شود.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ دکتر نسیم عابدی منش بر ضرورت جایگزینی نان کامل به جای نان سفید در سبد غذایی خانوارها تأکید کرد و گفت: بر اساس آمارها، سرانه مصرف نان در ایران ۳۷ درصد بیشتر از میانگین کشورهای خاورمیانه است و انتخاب نوع نان نقش کلیدی در سلامت جامعه دارد.

بر اساس آمارهای ارائه شده، سرانه مصرف نان در ایران حدود ۱۱۴ کیلوگرم در سال است که در مقایسه با کشورهای خاورمیانه ۳۷ درصد بیشتر گزارش شده است.

وی افزود: نان تأمین کننده ۴۰ تا ۵۰ درصد انرژی و ۴۰ تا ۴۵ درصد پروتئین روزانه ایرانیان است، اما متاسفانه عمده مصرف مربوط به نان سفید است.

دکتر عابدی منش تصریح کرد: نان کامل حاوی سبوس و جوانه گندم است که منبع غنی فیبر، ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی محسوب می‌شود. در حالی که در فرآیند تولید نان سفید، این بخش‌های مغذی حذف می‌شوند.

 

17 شهریور 1404

کد خبر: 38558

https://hamdelizanjan.ir/

 

 

 

 

  • گروه خبری : رسانه های بر خط 1404
  • کد خبر : 2424
کلمات کلیدی
سمیه رسولی
خبرنگار

سمیه رسولی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید