• 1403/12/05 - 17:26
  • - تعداد بازدید: 60
  • - تعداد بازدیدکننده: 47
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /ZKB
وبدا-زنجان

رویداد یک روزه پژوهش؛ گذشته، حال،آینده / دکتر مهرداد حمیدی: برای فراجهانی شدن، باید وارد چالش‌های نوظهور شویم

دکتر مهرداد حمیدی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: دانشگاه‌ها برای حرکت به سوی فراجهانی شدن، باید پیشرفت‌های تکنولوژی را با آغوش باز بپذیرند و وارد چالش‌های نوظهور جهانی شوند.

 

پایگاه خبری وبدا-زنجان، دکتر حمیدی طی سخنرانی خود در رویداد یک روزه "پژوهش؛ گذشته، حال، آینده" که شنبه 4 اسفند در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه برگزار شد، ضمن بیان سیر تحول آموزش عالی در حیات انسان از گذشته تا امروز، اظهار کرد: تحول و رشد آموزش عالی از یونیورسیتی یا دانشگاه‌های سنتی به سمت متاورسیتی یا دانشگاه‌های فراجهانی، حتمی است و برای این منظور، تشریک مساعی و همکاری‌های جهانی بین مراکز آموزش عالی، اجتناب‌ناپذیر است.  


این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی زنجان که در جمع یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارد، افزود: یونیورسیتی (University)، مالتیورسیتی (Multiversity)، اُمنیورسیتی (Omniversity) و متاورسیتی (Metaversity) واژگانی هستند که هرکدام نماینده‌ی یک عصر از سیر تحولی آموزش عالی در دنیا از آغاز تا امروزند و در این سیر، دنیا را به تجربه‌های دل‌انگیزتری از آموزش پیوند می‌زنند.


وی با بیان اینکه یونیورسیتی‌ها، موسسات آموزش عالی یا دانشگاه‌های سنتی هستند که بر مبنای آموزش، تدریس، پژوهش و انتشار دانش فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: چنین موسساتی برای کشورهای توسعه‌یافته، خاطره‌ای بیش نیستند ولی در کشورهایی از جمله کشور ما نماد کامل یک دانشگاه هستند که وجود کلاس‌ها و کتابخانه‌های فیزیکی، برنامه‌های درسی، درجات تحصیلی و مدرس‌محور بودن و ارائه مقاله و سمینار، از جمله ویژگی‌های آن است.


دکتر حمیدی تصریح کرد: این نسل از دانشگاه‌ها به دلیل دسترسی محدود، شهریه‌های بالا، الزام به حضور فیزیکی دانشجو و در مجموع ساختارهای سرب و جامد خود نمی‌توانند تفاوت‌های انسانی را بپذیرند و در خود جای دهند و کلیدواژه‌ی تنوع و همه‌پذیری(Diversity & inclusion) که از ویژگی‌های مهم و مورد تاکید آموزش در دنیا است، در این دانشگاه‌ها پاسخ داده نمی‌شود.


وی با اشاره به اینکه افزایش رشته‌ها و دانشکده‌ها و ورود تکنولوژی به عرصه آموزش و جرأتمندی در اجرای آموزش از راه دور، به تدریج باعث بین‌المللی‌سازی آموزش عالی شد، افزود: این روند، آموزش عالی را از یک دانشگاه با دیوار و ساختمان و تعریف مشخص به یک مفهوم جهانی مبدل کرد و بدین ترتیب فرصت ظهور نسل بعدی یا همان مالتی‌ورسیتی‌ها فراهم شد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان، اظهار کرد: در مالتی‌ورسیتی‌ها، چند موسسه آموزش عالی در کنار هم، یک برنامه با هدف و زمان‌بندی مشخص برای یک بازار هدف و کاربست معین اجرا می‌کنند و آن برنامه پس از نیل به هدف یا به طور کلی کنار گذاشته می‌شود و یا بر اساس نیاز بازار مورد بازنگری قرار می‌گیرد.
وی نیازهای میان‌رشته‌ای را اصلی‌ترین علت ایجاد مالتیورسیتی‌ها عنوان کرد و گفت: پیچیدگی نیازهای بشر در قلمرو مرسوم و عادی رشته‌های دانشگاهی قابل پاسخ نبود و نیازهای میان‌رشته‌ای منجر به تجویز مالتیورسیتی‌ها شد.
دکتر حمیدی با مطرح کردن مفهوم دانشگاه تاثیرگذار (Impactful University) تصریح کرد: در مالتیورسیتی‌ها، نقش‌آفرینی اجتماعی، بسیار مهم است و از همین رو این دانشگاه‌ها برای تبدیل شدن به یک دانشگاه تاثیرگذار و ادامه‌ی حیات و زیست اجتماعی خود، وارد بطن جامعه می‌شوند و حمایت‌طلبی می‌کنند و به دنبال ایجاد ارزش افزوده‌اند تا بتوانند شایستگی خود را به جامعه نشان دهند چراکه در غیر این صورت رو به فنا و زوال خواهند رفت.


وی در ادامه با بیان اینکه انقلاب تکنولوژی باعث ظهور اُمنیورسیتی‌ها شد، اظهار کرد: یادگیری مبتنی بر تجربه در اُمنیورسیتی‌ها بسیار مورد تاکید است و نیروی پیش‌راننده‌ی آنها، ابتدا اینترنت و سپس تکنولوژی‌های دیجیتال از جمله هوش مصنوعی می‌باشد.


این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی زنجان، برگزاری آموزش‌های آنلاین را مهم‌ترین ویژگی اُمنیورسیتی‌ها عنوان کرد و افزود: اُمنیورسیتی‌ها یک کلاس درس به وسعت کل دنیا هستند (Globall Accessible) و آنچه در آنها اتفاق می‌افتد یادگیری مادام‌العمر(Lifelong Learning) می‌باشد چراکه نیاز بازار، پایان‌ناپذیر است و برای ماندن و نقش‌آفرینی در جامعه راهی جز یادگیری مداوم و رشد و تعالی دائمی وجود ندارد.


دکتر حمیدی در ادامه به تعریف متاورسیتی پرداخت و گفت: در متاورسیتی که می‌توان آن را با کلمه فراجهانی ترجمه کرد، فراگیر در یک فضای کاملا سه بعدیِ تصویر شده با تمام جزئیات قرار می‌گیرد و به قدری در آن فضا غرق می‌شود که راهی برای برهم خوردن تمرکزش وجود ندارد و آن آموزش به یک تجربه‌ی زیستی برای او تبدیل می‌شود.


وی تجربه‌ی یادگیری کل‌نگرانه(Holistic Learning Experience) را از مفاهیم بسیار مهم در متاورسیتی بیان کرد و افزود: از زمانی که تخصص‌گرایی وارد علم شد، فروکاست‌گرایی اتفاق افتاد ولی با پیشروی به سمت متاورسیتی، تجربه‌ی یادگیری کل‌نگرانه دوباره قابل کسب خواهد بود.


معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان، ضمن بیان ابرروندهایی که برای آینده آموزش عالی در دنیا متصور است، اظهار کرد: آنچه برای آینده می‌توان پیش‌بینی کرد شکل‌گیری دیپلماسی علم در دنیا و ایجاد فرصت‌های آموزشی برابر و رشد و تعالی مادام‌العمر برای همگان است.

  • گروه خبری : اخبار ویژه,معاونت تحقیقات و فناوری,اخبار علمی
  • کد خبر : 1240
کلمات کلیدی
سودابه باقری
خبرنگار

سودابه باقری

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید