- 1404/05/21 - 10:37
- زمان مطالعه : 1 دقیقه
- /ZUJ
وبدا - زنجان
کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی: توسعه مهارت، راه ارتقای کیفیت زندگی و پیشگیری اعتیاد نوجوانان
مریم اسدی، با تأکید بر اهمیت مهارتهای زندگی مانند ارتباط موثر، مدیریت زمان، حل مسئله و کنترل استرس، نقش حیاتی این توانمندیها را در بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی مهم دانست و خواستار آموزش این مهارتها از سنین کودکی شد.

مریم اسدی، کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی اسدی در گفتگو با پایگاه خبری وبدا – زنجان، مهارتهای زندگی را عامل اصلی موفقیت و توسعه فردی معرفی کرد و افزود: آموزش آنها باید از کودکی آغاز و در تمام مراحل رشد نوجوانان ادامه یابد تا آنها بتوانند فشارهای روانی و اجتماعی را بهتر مدیریت کنند.
وی آموزش مهارتهای زندگی و مهارتهای اجتماعی را از مهمترین راهکارهای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان دانست و گفت: توانمندسازی این گروه آسیبپذیر در مقابله با فشارهای روانی و اجتماعی، نقش حیاتی در کاهش گرایش به مواد مخدر دارد.
این کارشناس مهارتهایی مانند ارتباط مؤثر، توانایی گفتن «نه» در برابر فشار همسالان، مدیریت خشم، حل مسئله و کنترل استرس را ابزارهای مهمی برای محافظت نوجوانان در برابر گرایشهای پرخطر برشمرد و افزود: این مهارتها علاوه بر افزایش اعتماد به نفس و خودآگاهی، توان تصمیمگیری نوجوانان را بهبود بخشیده و رفتارهای مشکل ساز مانند اعتیاد را کاهش میدهد.
وی ادامه داد: توانمندسازی نوجوانان در این زمینهها به آنها کمک میکند مسیر رشد سالمتری را طی کنند و از بلاتکلیفی و انزوای اجتماعی دوری گزینند.
اسدی تصریح کرد: مهارتهای زندگی تنها در سطح فردی مؤثر نیست بلکه تأثیر مستقیمی بر سلامت جمعی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی گستردهتر دارد و برای رسیدن به این هدف، همکاری خانوادهها، مدارس، مراکز بهداشت و سازمانهای حمایتی ضروری است.
وی پیشگیری از اعتیاد را سرمایه گذاری مهمی برای سلامت روانی نسلهای آینده و توسعه پایدار جامعه دانست و افزود: مسئولان و فعالان اجتماعی باید با برنامهریزی منسجم و فراهم کردن زمینه آموزش این مهارتها، بستری مناسب برای رشد سالم نوجوانان فراهم کنند.
اسدی در پایان تأکید کرد: مددکاری اجتماعی نقش راهبردی در آموزش و تقویت مهارتهای پیشگیرانه در نوجوانان دارد و با این رویکرد میتوان مسیر اعتیاد و آسیبهای اجتماعی را به طور مؤثری کاهش داد.

نظر دهید