• 1404/05/12 - 07:25
  • - تعداد بازدید: 39
  • - تعداد بازدیدکننده: 38
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZuH
وبدا - زنجان

سرپرست آموزش بیمارستان آیت الله موسوی: ارتقای کیفیت آموزش پزشکی با بستر امن و مشارکت فعال دانشجویان

سیده فاطمه شریفی با بیان اینکه فراهم کردن محیطی امن و حمایتگر در کنار تقویت مشارکت فعال دانشجویان در فرایند آموزش بالینی، پایه‌ای اساسی برای ارتقای کیفیت آموزش پزشکی است،گفت: این رویکرد نه تنها انگیزه و رضایت دانشجویان را افزایش می‌دهد، بلکه به رشد مهارت‌ها و تاب آوری آنها در مواجهه با چالش‌های حرفه‌ای کمک می کند.

 

سیده فاطمه شریفی، سرپرست آموزش بیمارستان آیت الله موسوی در گفتگو با پایگاه خبری وبدا- زنجان، نقش کلیدی محیط‌های بالینی به عنوان بستر اصلی آموزش پزشکی، در شکل گیری دانش، مهارت و نگرش فراگیران دارند. با این حال، تجربه زیسته بسیاری از دانشجویان پزشکی نشان می‌دهد که این محیط‌ها، علاوه بر فرصت‌های یادگیری، چالش‌های قابل توجهی هم برای آنان ایجاد می‌کنند. در سالهای اخیر، کاهش انگیزه و مشارکت فعال دانشجویان در آموزش‌های بالینی، به یکی از دغدغه‌های جدی مراکز آموزشی تبدیل شده است.

وی افزود: فراگیران پزشکی، به خصوص در مقاطع کارآموزی و کارورزی، با حجم سنگین مطالب علمی و مسئولیت‌های حرفه‌ای روبرو هستند و علاوه بر آن، فشارهای روانی، اضطراب عملکرد و احساس تنهایی در محیط درمانی را نیز تجربه می‌کنند. کمبود امکانات آموزشی مناسب، فقدان فضای اختصاصی برای یادگیری و نبود زمان کافی، منجر به فرسودگی ذهنی و کاهش انگیزه آنان شده است.

سرپرست آموزش بیمارستان آیت الله موسوی تصریح کرد: یکی از عوامل مهم بی انگیزگی، تعامل ناکافی تیم درمان با دانشجویان است. زمانی که دانشجو فقط ناظر باشد و به عنوان عضوی فعال در تیم درمان به حساب نیاید، احساس بی ارزشی و طرد شدگی در او ایجاد می شود. همچنین، عدم توجه به نیازهای روانی و عاطفی دانشجویان و نبود حمایت‌های روانی از طرف اساتید و کادر درمان، فشار روانی را افزایش و رضایت از تجربه یادگیری را کاهش می‌دهد.

 

مراکز آموزشی برای ارتقای کیفیت آموزش بالینی باید به فراهم کردن محیطی امن، حمایتگر و انگیزه بخش توجه کنند. درک شرایط روانی و فردی فراگیران، ایجاد فرصت برای بازخورد مؤثر و حضور فعال آنان در تیم درمان، از راهکارهای مؤثر در این زمینه محسوب می‌شوند. همچنین، بازنگری در ساختار برنامه‌های آموزشی، کاهش وظایف غیرضروری و آموزش مهارت‌های ارتباطی و حمایتگری به اساتید بالینی می‌تواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

در نهایت، انگیزه یادگیری در دانشجویان پزشکی نیازمند مراقبت، تغذیه و بازسازی است و تنها با توجه به جنبه‌های انسانی و روانی آموزش می‌توان دانشجویانی با انگیزه، تاب آوری و شور یادگیری تربیت کرد تا آینده موفقی در عرصه طبابت داشته باشند.

 

  • گروه خبری : مرکز آموزشی و درمانی آیت الله موسوی,اخبار علمی
  • کد خبر : 2195
سمیه رسولی
خبرنگار

سمیه رسولی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید